- Na jaką powierzchnię zostanie przyklejona etykieta?
- W jakich warunkach etykieta będzie użytkowana?
- Jak powinna wyglądać etykieta?
- W jaki sposób etykieta zostanie umieszczona na opakowaniu?
Odpowiedzi na te pytania pozwolą określić jaki rodzaj kleju czy materiału zastosować. Pozwolą wyprodukować etykietę, która będzie spełniała wszystkie potrzeby klienta w ramach określonego budżetu i czasu realizacji.
Przyjrzyjmy się tematowi bliżej.
- Ilość
- Powierzchnia aplikacji
- Działanie czynników zewnętrznych
- zy etykiety będą naklejane na opakowaniach przed lub po napełnieniu?
- Jaka będzie temperatura w czasie aplikacji etykiety?
- Na jakie temperatury będzie wystawiona etykieta podczas transportu i przechowywania?
- Czy produkt będzie w chłodzony, mrożony lub podgrzewany?
- Materiałów syntetycznych takich jak: polipropylen, polietylen, pet które są znacznie trwalsze niż papier;
- kleju na bazie akrylu;
- Lakieru UV lub laminatu ochronnego.
- Wygląd
- Metoda aplikacji
Bardzo ważną kwestia przy zamawianiu etykiet to ilość jaką potrzebujesz zamówić. Podobnie jak w przypadku innych produktów, im więcej zamówisz etykiet, tym niższa będzie cena jednostkowa za etykietę. Pamiętaj zatem, że często koszt wydruku 100 czy 500 etykiet może być podobny jak w przypadku 1000 czy 2000sztuk etykiet. Dlatego ważne jest, aby dobrze przemyśleć zapotrzebowanie na wydruk etykiet. Znaczna część kosztów etykiet uzależniona jest od sposobu produkcji i wybór ewentualnych uszlachetnień.
Powierzchnia, na którą zostanie przyklejona etykieta, ma istotny wpływ na to, jaki zastosować klej.
Skład chemiczny kleju będzie różnie reagował na skład chemiczny różnych powierzchni. Na przykład klej, który bezlitośnie przykleja się do porowatej powierzchni (takiej jak papier lub karton), może zsunąć się z gładkiej plastikowej butelki.
Innym czynnikiem do rozważenia jest to, czy chcesz, aby Twoja etykieta była usuwalna. A jeśli tak, to jak i kiedy? Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się zdjąć etykietę ze szklanki do picia i pozostała lepka reszta kleju, wiesz, jak frustrujące może być, gdy zastosowany klej jest zbyt mocny.
Ważną rolę odgrywają również czynniki środowiskowe, takie jak ciepło i wilgotność.
Warto się zastanowić się, w jakich warunkach zostanie umieszczona nasza etykieta. Innymi słowy – jakie warunki musi wytrzymać etykieta?
Ciepło i zimno
Temperatury, na jakie wystawiona jest etykieta, czy to podczas aplikacji, przechowywania, transportu czy końcowego użytkowania, mogą mieć duży wpływ na jej trwałość.
Weźmy na przykład etykietę na butelkę z wodą. Może być narażona na napełnienie ciepłą wodą, przechowywanie w chłodnym magazynie, następnie zimnej lodówce lub zamrażarce, a następnie wystawiona na działanie promieni słonecznych, gorące wnętrze samochodu lub plecaka. Nie tylko materiał etykiety musi być odporny na zmiany temperatury ale również klej. Jeśli nie uwzględni się ekspozycji na temperaturę, etykieta może nie być trwała.
Oto przykładowe pytania które należy sobie zadać biorą pod uwagę działanie czynników zewnętrznych:
Wilgoć
Wilgoć może mieć katastrofalne skutki dla etykiet produktów. Nie potrzeba dużo wody, aby doprowadzić do zniszczenia etykiety. Wilgoć ma wpływ nie tylko na materiał etykiety ale również na kleje np. Klej na bazie wody nie utrzyma etykiety na swoim miejscu w przypadku kontaktu z wilgocią.
Dla etykiet, które powinny być odporne na wilgoć jest stosowanie:
Światło
Bez względu na cel etykiety, będzie ona wystawiona na działanie światła. Jeśli nie zostaną dobrane odpowiednie atramenty i materiały, długotrwałe naświetlanie może siać spustoszenie na etykiecie. Zdarza się, że etykiety złuszczają się czy wyblakły od słońca. Światło może być również Twoim sprzymierzeńcem, sprawiając, że elementy drukowanego obrazu błyszczą, mienią się lub w inny sposób wyróżniają np w przypadku zastosowania cold stampingu- folia będzie mienić się pod wpływem światła.
Etykieta to swego rodzaju wizytówka produktu. To właśnie etykieta przyciąga uwagę konsumenta i bardzo często decyduje o tym, czy ten zdecyduje się na zakup. Powinna zatem być dopracowana, estetyczna oraz budzić pozytywne skojarzenia.
Oto kilka aspektów, które warto przemyśleć, mówiąc o wyglądzie etykiety:
Kolor i wzór
Warto przeanalizować projekt graficzny, aby upewnić się, że uzyska on pożądany wygląd, nawet jeśli oznacza to zmianę specyfikacji etykiety. Czasami niezwykłą estetykę można osiągnąć poprzez nieoczekiwane połączenie techniki druku, farb, materiału czy uszlachetnień w sposób, który tworzy niepowtarzalny wygląd. Na przykład zastosowanie złocenia metodą cold stamping- dzięki zastosowaniu tej metody uszlachetnienia druku, etykieta stanie się bardziej ekskluzywna.
Rodzaj druku, czy to druk cyfrowy z palety CMYK, czy druk z palety Pantone może również wpłynąć na budżet i ostateczne efekt pracy.
Rozmiar i kształt etykiety
Rozmiar i kształt etykiety mogą wydawać się podstawowymi pytaniami, na które należy odpowiedzieć. Z reguły drukarni posiadają sporą ilość dostępnych wykrojników gotowych do wykorzystania. Jeśli jednak klient życzy sobie nowy rozmiar etykiet, którego drukarnia nie posiada na stanie, wówczas można dla klienta zakupić taki wykrojnik. Koszt zamówienia wykrojnika zleży od wielkości i kształtu etykiety.
W przypadku zamawiania etykiet na roli bardzo ważne jest określenie rodzaju konfekcji. Przy składaniu zamówienia należy udzielić informacji o metodzie aplikacji etykiety- czy będzie to aplikacja ręczna czy też automatyczna. Znaczenie ma również wielkość gilzy (tekturowa tuleja, na którą nawinięta jest wstęga papieru), wielkość rolki oraz kierunek nawoju.