Etykiety samoprzylepne- Na co zwrócić uwagę przy zamawianiu?
  1. Strona główna
  2. Blog
  3. Etykiety
  4. Etykiety samoprzylepne- Na co zwrócić uwagę przy zamawianiu?

Etykiety samoprzylepne- Na co zwrócić uwagę przy zamawianiu?

sie 30, 2021 | Etykiety, Naklejki

Podczas procesu zamawiania etykiet trzeba odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań: 

  • Na jaką powierzchnię zostanie przyklejona etykieta?
  • W jakich warunkach etykieta będzie użytkowana?
  • Jak powinna wyglądać etykieta?
  • W jaki sposób etykieta zostanie umieszczona na opakowaniu? 

Odpowiedzi na te pytania pozwolą określić jaki rodzaj kleju czy materiału zastosować. Pozwolą wyprodukować etykietę, która będzie spełniała wszystkie potrzeby klienta w ramach określonego budżetu i czasu realizacji. 

Przyjrzyjmy się tematowi bliżej.

    1. Ilość 

    Bardzo ważną kwestia przy zamawianiu etykiet to ilość jaką potrzebujesz zamówić. Podobnie jak w przypadku innych produktów, im więcej zamówisz etykiet, tym niższa będzie cena jednostkowa za etykietę. Pamiętaj zatem, że często koszt wydruku 100 czy 500 etykiet może być podobny jak w przypadku 1000 czy 2000sztuk etykiet. Dlatego ważne jest, aby dobrze przemyśleć zapotrzebowanie na wydruk etykiet. Znaczna część kosztów etykiet uzależniona jest od sposobu produkcji i wybór ewentualnych uszlachetnień.

    1. Powierzchnia aplikacji

    Powierzchnia, na którą zostanie przyklejona etykieta, ma istotny wpływ na to, jaki zastosować klej.

    Skład chemiczny kleju będzie różnie reagował na skład chemiczny różnych powierzchni. Na przykład klej, który bezlitośnie przykleja się do porowatej powierzchni (takiej jak papier lub karton), może zsunąć się z gładkiej plastikowej butelki.

    Innym czynnikiem do rozważenia jest to, czy chcesz, aby Twoja etykieta była usuwalna. A jeśli tak, to jak i kiedy? Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się zdjąć etykietę ze szklanki do picia i pozostała lepka reszta kleju, wiesz, jak frustrujące może być, gdy zastosowany klej jest zbyt mocny.

    Ważną rolę odgrywają również czynniki środowiskowe, takie jak ciepło i wilgotność.

    1. Działanie czynników zewnętrznych

    Warto się zastanowić się, w jakich warunkach zostanie umieszczona nasza etykieta. Innymi słowy – jakie warunki musi wytrzymać etykieta?

    Ciepło i zimno 

    Temperatury, na jakie wystawiona jest etykieta, czy to podczas aplikacji, przechowywania, transportu czy końcowego użytkowania, mogą mieć duży wpływ na jej trwałość. 

    Weźmy na przykład etykietę na butelkę z wodą. Może być narażona na napełnienie ciepłą wodą, przechowywanie w chłodnym magazynie, następnie zimnej lodówce lub zamrażarce, a następnie wystawiona na działanie promieni słonecznych, gorące wnętrze samochodu lub plecaka. Nie tylko materiał etykiety musi być odporny na zmiany temperatury ale również klej. Jeśli nie uwzględni się ekspozycji na temperaturę, etykieta może nie być trwała. 

    Oto przykładowe pytania które należy sobie zadać biorą pod uwagę działanie czynników zewnętrznych: 

    • zy etykiety będą naklejane na opakowaniach przed lub po napełnieniu? 
    • Jaka będzie temperatura w czasie aplikacji etykiety? 
    • Na jakie temperatury będzie wystawiona etykieta podczas transportu i przechowywania? 
    • Czy produkt będzie w chłodzony, mrożony lub podgrzewany? 

    Wilgoć 

    Wilgoć może mieć katastrofalne skutki dla etykiet produktów. Nie potrzeba dużo wody, aby doprowadzić do zniszczenia etykiety. Wilgoć ma wpływ nie tylko na materiał etykiety ale również na kleje np. Klej na bazie wody nie utrzyma etykiety na swoim miejscu w przypadku kontaktu z wilgocią.  

    Dla etykiet, które powinny być odporne na wilgoć jest stosowanie: 

    • Materiałów syntetycznych takich jak:  polipropylen, polietylen, pet które są znacznie trwalsze niż papier; 
    • kleju na bazie akrylu; 
    • Lakieru UV lub laminatu ochronnego.
       

    Światło

    Bez względu na cel etykiety, będzie ona wystawiona na działanie światła. Jeśli nie zostaną dobrane odpowiednie atramenty i materiały, długotrwałe naświetlanie może siać spustoszenie na etykiecie. Zdarza się, że etykiety złuszczają się czy wyblakły od słońca. Światło może być również Twoim sprzymierzeńcem, sprawiając, że elementy drukowanego obrazu błyszczą, mienią się lub w inny sposób wyróżniają np w przypadku zastosowania cold stampingu- folia będzie mienić się pod wpływem światła.

    1. Wygląd

    Etykieta to swego rodzaju wizytówka produktu. To właśnie etykieta przyciąga uwagę konsumenta i bardzo często decyduje o tym, czy ten zdecyduje się na zakup.  Powinna zatem być dopracowana, estetyczna oraz budzić pozytywne skojarzenia. 

    Oto kilka aspektów, które warto przemyśleć, mówiąc o wyglądzie etykiety: 

    Kolor i wzór 

    Warto przeanalizować projekt graficzny, aby upewnić się, że uzyska on pożądany wygląd, nawet jeśli oznacza to zmianę specyfikacji etykiety. Czasami niezwykłą estetykę można osiągnąć poprzez nieoczekiwane połączenie techniki druku, farb, materiału czy uszlachetnień w sposób, który tworzy niepowtarzalny wygląd. Na przykład zastosowanie złocenia metodą cold stamping- dzięki zastosowaniu tej metody uszlachetnienia druku, etykieta stanie się bardziej ekskluzywna.  

    Rodzaj druku, czy to druk cyfrowy z palety CMYK, czy druk z palety Pantone może również wpłynąć na budżet i ostateczne efekt pracy.

    Rozmiar i kształt etykiety 

    Rozmiar i kształt etykiety mogą wydawać się podstawowymi pytaniami, na które należy odpowiedzieć. Z reguły drukarni posiadają sporą ilość dostępnych wykrojników gotowych do wykorzystania. Jeśli jednak klient życzy sobie nowy rozmiar etykiet, którego drukarnia nie posiada na stanie, wówczas można dla klienta zakupić taki wykrojnik. Koszt zamówienia wykrojnika zleży od wielkości i kształtu etykiety.

    1. Metoda aplikacji

    W przypadku zamawiania etykiet na roli bardzo ważne jest określenie rodzaju konfekcji. Przy składaniu zamówienia należy udzielić informacji o metodzie aplikacji etykiety- czy będzie to aplikacja ręczna czy też automatyczna. Znaczenie ma również wielkość gilzy (tekturowa tuleja, na którą nawinięta jest wstęga papieru), wielkość rolki oraz kierunek nawoju.  

Kategorie

Ostatnie artykuły

Wykrojnik

Wykrojnik

Zanim etykiety samoprzylepne trafią do konfekcjonowania czyli nawijania na gilzy(rolki) muszą zostać wycięte do wskazanego formatu. Najpowszechniejszą metodą jest wykrawanie w surowcu różnych kształtów z pomocą wykrojnika. Etykiety samoprzylepne wykonywane na rolkach...

Zalety hybrydowego cyfrowego wydruku etykiet

Zalety hybrydowego cyfrowego wydruku etykiet

Coraz większą popularnością obecnie cieszy się druk hybrydowy- jest to korzystna alternatywa dla tradycyjnych metod poligraficznych czyli połączenie druku cyfrowego z fleksograficznym. Druk hybrydowy jest polecany zwłaszcza w przypadku zleceń niskonakładowych...

Jesteśmy dostępni 24/7

Dział sprzedaży MD Labels pozostaje do Państwa dyspozycji 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.
W razie pytań dotyczących naszego asortymentu, zapraszamy Państwa do kontaktu!